Niedawno pisałam o moich próbach zrozumienia co tak naprawdę oznacza termin ceramika Raku. Jak się okazuje wiedza na ten temat była tuż obok mnie, ale umknęła mi w natłoku spraw. Rozmowa z mistrzem potwierdziła większość moich samodzielnych odkryć.
Czarka herbaciana wykonana przez mistrza z rodziny Raku – Tanaka Sokei
Definicja podawana uczniom pracowni Stanisława Tworzydło:
RAKU 楽 – radość, przyjemność
Nazwa ceramiki, głównie używanej do ceremonii picia herbaty Chanoyu (jap. 茶の湯). Twórcą był Chōjirō (zm. 1589 n.e.), z pochodzenia Koreańczyk (wg. innych źródeł Chińczyk) prwadzony do Japonii przez Toyotomi Hideyoshi po wojnie koreańskiej. Pieczętował on oraz jego następcy swoją ceramikę znakiem 楽 – RAKU na cześć Hideyoshi’ego. Znak ten był częścią nazwy pałacu władcy Jurakudai, na terenie którego wypalano po raz pierwszy ceramikę RAKU.
Ceramika RAKU ma porowatą powierzchnię, grube ścianki, widać ślady palców mistrza. Szkliwo szaro-czarne, beżowe, czerwone.
Kolejna czarka herbaciana wykonana przez mistrza z rodziny Raku – tym razem Ryonyu IX.
Niestety sprawa coraz bardziej sie komplikuje 🙂
Efekt czerwonego raku (aka) nie jest wynikiem użycia czerwonego szkliwa.
Zapraszam Cię na forum http://www.ulab.eu , gdzie dość szeroko omawialiśmy jakiś czas temu ten temat.
Pozdrawiam.
Znalazłam taki wątek , ale duużo tam gadacie i nie wiem, czy to ten ;). Ale faktycznie też mam wrażenie, że to nie jest dosłownie czerwone szkliwo, choć czerwone odcienie na pewno występują w czarkach Raku Family.
http://www.ulab.eu/uForum/viewforum.php?f=94
Pozdrawiam.
Przeczytałam, dzięki! Mnóstwo konkretnej wiedzy, polecam ten link wszystkim 🙂
Co do czerwieni w raku – to o czym piszecie w wątku, to jak rozumiem jest uzyskiwanie czerwieni poprzez zachowanie koloru czerwonej gliny. To będzie taki pomarańczowy odcień czerwieni. Ale w czarkach rodziny Raku występują też takie odcienie czerwieni. I to już mi wygląda na szkliwo. Na oko – miedziowe.
Nurtuje mnie jeszcze kwestia redukcji – bo, że była częściowa redukcja w piecu opalanym drewnem, to już jasne. Pytanie na ile ona była ważna i na ile była intencjonalna?
sorry, ze się wtrącam… obejrzałam wskazana czarkę…
tego typu czerwień wygląda raczej na czerwonawy brąz żelazowy, który można uzyskać przy cienkich warstwach szkliw typu temmoku w atmosferze utleniającej. spróbuj rozrzedzić temmoku i pokryj tym jasna glinę … (oczywiście rezultat zależy od użytego szkliwa, jest wiele różnych temmoku).
'czerwone raku’ studzi się na wolnym powietrzu (bez redukcji i szoku termicznego)… i tu dochodzi do ponownego utleniania. czerń może być wynikiem bardzo dużej ilości żelaza w szkliwie. o ponownym utlenieniu świadczą widoczne plamy jasnej gliny… przynajmniej tak mi się wydaje.
pozdrawiam, u.
Hej u, miło mi, że się wtrącasz 🙂 Masz rację, faktycznie czarka wygląda na mocno utlenioną, miedź jest mało prawdopodobna. Poza tym… czy w tradycji japońskiej tlenek miedzi był w powszechnym użytku, wicie może? W tradycji chińskiej miedź jest dość powszechnym składnikiem, ale nie mam pojęcia jak jest w Japonii.
Fajne te naczynia.
Herbata pita z takich klimatycznych,rakowych czarek smakuje na pewno lepiej.
Pozdrawiam.
Niewiele jest rzeczy lepszych niż dobra herbata pita z ręcznie robionych czarek 🙂 Pozdrawiam Cię Szamanie również.
love your wood fire cup
Przepiękne . Raku to wspaniała ceramika , nieprzewidywalna i w tym jest jej piękno